2011. január 20., csütörtök

Kreatív feladattervek - helyfoglalás







Ceh Tibor

A csoport egyik része nem ismeri az ábrát, ők lesznek a kezek, és nekik kint a szabadtéren kell alkotniuk. A csoport másik fele viszont ismeri az ábrát és ők lesznek az agy. A teremben lévő diákok koordinátákat adnak a lenti diákoknak. A jobb láthatóság érdekében nagy kartonból nyilakat készíthetünk. Az egyik a vízszintes, másik a függőleges irányt mutatja. Ezekből az irányokból kell kiolvasniuk a kinti diákoknak az üzenetet. További nehezítés képen csak az egyikőjük nézheti az ablakban lévő irányt mutató diákokat. Az üzenetet, át kell adni a rajzolónak, akinek a szeme be van kötve. Így végül ha a vízszintest jelölő mutató látható, az üzenet olvasó azt jelenti a rajzolónak aki lisztet szór maga előtt és jelzi a vízszintes helyváltoztatását, mozgását.
A feladat elvégzése közben nagyfokú odafigyelés szükséges, mivel nincs lehetőségek korrigálásokra. A rajzolás mellett a diákok a kommunikáció folyamatát is demonstrálják, ezáltal fontos az együttműködés és a precizitás. A jó feladat elvégzéséhez szükséges az összhang, hiszen nagyon könnyű egy üzenetet félreérteni.




Sipos Boglárka




Fónagy-Árva Judit

A térérzékelés fejlesztésére szolgál ez a feladat. Az önként jelentkezőket beállítottam a terem végében a falhoz, és bekötöttük a szemüket. Ezután egy labirintust állítottunk fel nekik a teremben található tárgyakból. Fontos szempont volt, hogy ne lássanak semmit az átrendezés folyamatából. Ezután teljesen vakon kellett kibotorkálniuk a véletlenszerűen elhelyezett tárgyak közül. Külön utasítás volt, hogy nem szabad arrébb tolni, vagy feldönteni az akadályokat. Azért kértem több önként jelentkezőt a feladat megoldásához, hogy ne csak a tárgyak akadályozzák őket a kijutásban, hanem ők is egymást. Meglepő tapasztalat a feladattal kapcsolatban, hogy a delikvensek hihetetlen gyorsasággal kikerültek a barikádok közül, csupán tapogatás segítségével.

A feladat végén megpróbáltam újabb önként jelentkezőket keresni a csoportból, hogy ők is kipróbálhassák, hogy bekötött szemmel hogyan változik meg a térélmény és az érzékelés. Valamiért nem akadtak újabb önkéntesek.


Bugyi István József

A csoporttagok közül, munkamegosztása szerint egyik az „irányító”, a második a „mozgató” és a harmadik pedig a „rajzoló” szerepét tölti be. A „rajzoló” feladata az, hogy egy forgó-guruló széken ülve, egy vastag hegyű alkoholos filctollat stabilan tart a kezében (egyenes és megfeszített könyökkel), bekötött szemmel. Az ugyancsak elkendőzött szemű „mozgató” a „rajzolót”, mögötte állva és a derekát fogva manuálisan irányítja, míg az „irányító” szóban különböző koordinátákat és egyéb instrukciókat ad eltakart szemű társainak, akik teljesen rá hagyatkozva végzik a munkát. A feladat megoldása során egyszerű ábrákat kell a papíron ábrázolniuk (pl. ház, felhő, fa). A feladat érdekessége, hogy az egyes csoportok ugyanazon a felületen dolgoznak, így a végén egy vonalas karakterű, közös grafika fog létrejönni.

Nincsenek megjegyzések: